onsdag, mars 29, 2006

Schlager-oneliners

I en kommentar nedan öppnar en läsare vid namn "otiten" sitt hjärta och erkänner att hen känt sig utanför då hen inte kunnat delta i förhandssnacket kring eurovisionsschlagerfestivalen. Jag, som alltid tar mina läsares problem på allvar vill av den anledningen här ge några tips.

Vi är nog många som tröttnat på frasen "egentligen kan man ju inte tävla i musik". Jag ger er därför fem oneliners som kommer ingjuta respekt i arbetskamrater, bussmedresenärer och andra mer eller mindre intresserade individer som har den stora glädjen att befinna sig i er närvaro!

I fallande ordning, naturligtvis.

5. Jag tror humor är ett viktigt vapen för att nå med schlagern till de breda folkdjupen.

4. Den vanliga svenska oktavhöjningen är passé. I den moderna eurovision går det lika bra med endast ett breakdown, eller varför inte ett gammalt vanligt crescendo?

3. Att någon låt låter som en "klassisk schlager" är en paradoxal missuppfattning. Riktig schlager är musik i ständig förnyelse!

2. Den nya slaviska musikgenerationen har verkligen fått stort genomslag i eurovision de senaste åren.

1. Den europeiska schlagerfinalen är inte bara det enda område där den alleuropeiska integrationen lyckas, det är också den ständiga process av utbytande av folklig kultur som på sikt gagnar inte bara vår kontinent utan hela världen!

Håll till godo!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej tillbaka, son!

Anonym sa...

Testade oneliner nr 4 idag, men trasslade in mig i alla dom svåra orden och möttes av frågande, ja oroliga blickar.
Ska pröva femman imorron.