fredag, januari 05, 2007

Mer frågesport

Av en ren slump hittar jag en massa fler roliga geografirelaterade test för mig att roa mig med, på expressens hemsida.

Först en kul grej där man får se konturerna på ett land och ska gissa vilket det är. Det hade kunnat vara klurigt, om man inte fått tre alternativ. Jag hade nog inte känt igen Bulgarien om de två andra alternativen inte varit Kina och USA. Tss... Alla rätt iaf, vilket trots allt bara 12% av nästan trettiotusen andra klarat. Där ser man!

Går vidare till huvudstäder, där jag missar både Nederländernas och Tanzanias huvudstad. Jag har bestämda minnen av att när jag gick i skolan så hade Holländarna nån annan stad än Amsterdam som huvudstad, så jag tryckte Rotterdam. Nåja tretton av femton rätt är helt okej.
Får också tretton rätt (av fjorton) på latinamerikas huvudstäder. En oväntad fråga om den lilla ön Dominica får mig ur balans, och naturligtvis gissar jag fel. Lite otur där, det var ju iaf 50% chans att gissa rätt (eftersom ett av de tre alternativen bara var dumt). I övrigt har jag förstås stenkoll på huvudstaden i Dominikanska Republiken, Peru och de övriga länderna.

Jag spikar testet om valutor världen över. Jag och tre procent av de nästan 17 000 som gjort testet. Respekt!

Däremot bara mediokra 21 rätt av 25 på EU-ländernas flaggor. Mest för att jag blandar ihop Slovenien och Slovakien, som har ruskigt lika flaggor. Sedan får jag beslutsångest när jag ska skilja Hollands och Luxemburgs flaggor från varandra, och klickar i Holland på båda två. Ska dock sägas att den jag klickade i som hollands flagga först faktiskt också var Hollands, så impulsen var rätt. Å andra sidan får jag skämmas när jag klickar på Irland när Italiens flagga kommer upp... Sedan kom Irland direkt därpå, bara för att rub my face in it och då kände jag ju igen den. Jobbigt...

Inga kommentarer: