lördag, februari 18, 2006

Pierre Bourdieu

Är det någon trogen läsare som har läst (och förstått) Bourdieus "Kultur och kritik"? Om så, vänligen kontakta mig snarast. Karln är stundtals helt omöjlig.

Checka t.ex. denna absurda mening:
"På detta sätt överskrider man den dödliga antinomin med den idiografiska monografin och den formella och tomma teorin."

Den spontana reaktionen för varje normal ickesociolog måste vara: "Va???"

Låt oss hoppas att de delar jag ännu inte läst rätar ut några frågetecken.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Antimoni = en motsättning mellan två till synes giltiga teorier
Idiografisk = den beskriver händelser som inte kan reduceras matematisk begrepp
Monografi = tidigare en skrift som på ett mera uttömmande sätt avhandlade ett särskilt föremål eller ämne inom någon vetenskap. Numera används monografi dessutom ofta i betydelsen separat utgiven skrift, till skillnad från periodisk litteratur.

Klarare???? Not!

Gustaf sa...

Jag kan inte hjälpa dig med Bordieu, tyvär. Har aldrig förstått vitsen med att navelskåda för mycket.
Det börjar väl vankas årsmöte för er i GU? Ville bara säga lycka till!

Ses!

- o - sa...

RÅM ja, hm.
Jag hoppas bara att den nya Linköpings-killen vill vara funkis med mig.

PÅ tal om det! (not)
kommer Andreas till kursen?
jaja.

Anonym sa...

Sociologi är flum och förkläd kommunistvetenskap, bli statsvetare.

Anders Wallner sa...

BLOGGDÖDEN!!!