torsdag, februari 08, 2007

Gröna bloggar rule the school

Punkt se här i Stockholm har idag en liten artikel om politiker som bloggar. Själva artikeln handlar mest om Roger Mogert (s), som för övrigt har en mycket rolig och läsvärd blogg.

Därpå följer en lista över politiker som bloggar. Utbudet där är ju ganska stort, minst sagt. Men av sju stycken politiker är tre stycken miljöpartister. Det är Yvonne Ruwaida, Zaida Catalán och jag själv. Jag påstås dock fortfarande vara språkrör för GU Sthlm, vilket är kul men åtminstone fyra månader försent. Man undrar ju var de fått den uppgiften ifrån? Jag kanske är kändis hos gratistidningarna, eller så har de kollat nån källa som är ouppdaterad. Om någon vet var på internet det fortfarande påstås att jag är GU-rör så hör av er.

I övrigt är de fyra ickegröna bloggarna Erik Sjöstedt (kd), Fredrick Federley (c), Anna König Jerlemyr (m) och Johan Sjölander (s). Eftersom Johan är Hässelbybo (vilket också nämns i listan) blir också antalet Hässelby-bloggar överrepresenterat, vilket förstås är positivt.

Man kan ju inte låta bli att undra över redaktionens fördelning på den här listan. Det är uppenbart att man har försökt sig på någon form av spridning. Alla partier utom Folkpartiet och Vänsterpartiet är med, och olika uppdrag är väl representerade, t.ex. riksdagen (Federley och König), landstingsfullmäktige (Sjölander) och kommunfullmäktige (Ruwaida och Catalán). Dessutom står två stycken som ungdomsförbundare istället för partister, vilket kan vara en tanke. Även om det förstås inte stämmer helt, jag är ju som sagt inte ungdomsförbundsrör längre, men ändå. Även könsfördelningen är någorlunda, tre kvinnor och fyra män. Fast om man räknar med Mogert i huvudartikeln blir det ju förstås 3-5.

Däremot får ju valet av bloggar en att undra. Varför just dessa? Bortsett från att tre gröna bloggar verkar lite overkill är valet av Erik Sjöstedt underligt. Sjöstedt, är enligt sin egen blogg är ordförande för Kd på Lidingö och politisk sekreterare för Kd i Södertälje. Varför valde man att ha med just honom, snarare än Ella Bohlin exemeplvis? Det är oklart, men jag gissar att det har att göra med de fina bilderna på hans blogg. Undrar om han gör dem själv?

En möjlig tolkning är ju också att listan är en rent kvalitativ topplista och att jag, Yvonne och Zaida helt enkelt har tre av de sju bästa politiska bloggarna.

5 kommentarer:

Knit-Marie sa...

Länken till dig, i artikeln, fungerar inte.

Tomas Melin sa...

Inga av länkarna verkar funka, tyvärr. I varje fall inte i min webbläsare.

Punktse är klantar och har använt relativa länkar, verkar det som. Suck.

Kristin sa...

relativa lankar?
vad ar det?

Hur som helst skulle påståendet om att det ar en kvalitativ lista kunna vara sant. Det som mottalar den teorin ar dock att anders wallners och caroline klings (som iof inte ar offentlig) blogg inte ar med på listan. Utover det ar den ganska trovardig. (iof har jag inte last de icke-grona bloggarna, men iaf...)

Maria Ferm sa...

Rasmus Ling länkar till dig som språkrör... http://rasmus-blogg.blogspot.com/

Anonym sa...

"Om någon vet var på internet det fortfarande påstås att jag är GU-rör så hör av er."

Lite sent nu, men iaf... Jag hittade hit från Bloggportalen.se där det fortfarande står att du är språkrör:

"Beskrivning: Tomas Melin är språkrör för Grön Ungdom Stockholm och har tidigare bland annat varit förbundsstyrelseledamot för Grön Ungdom riks."