måndag, juli 16, 2007

Vision 2030

Vision 2030 är ett dokument, eller kanske snarare ett projekt, som Stockholm politiska lednign tagit fram. Undertiteln är "Ett Stockholm i världsklass", vilket bara kan betecknas som vanligt marknadsförings-bullshit. Men idén att tänka långsiktigt är oerhört viktig. Stockholmarna väljer ny styrelse av både stad och län nästan varje gång de får chansen, så långsiktiga beslut måste tas i stor majoritet för att inte schabblas bort av nästkommande politikermajoritet, antingen genom att det medvetet skjuts i sank eller för att det förfördelas av ointresse.

Men Stockholm är också en stad som växer över sina bredder. Centrala Stockholm gränsar direkt till Solna, Sundbyberg, Lidingö och Nacka och stadens yttre delar mot Järfälla, Sollentuna, Danderyd, Tyresö, Huddinge och Ekerö. Stockholms utveckling är alltså en fråga för hela regionen och många nya projekt kräver direkt inblandning av minst en annan kommun.

För mig är visionen om ett Stockholm 2030 väldigt inspirerande. Man får chansen att i tankarna skapa ett eget framtida Stockholm. Ett annat Stockholm, som samtidigt är samma Stockholm. Ett Stockholm man sedan kan strida för på olika sätt inom mitt parti och för mitt parti.

Den första delen i serien kommer med största säkerhet att handla om bostäder, en fråga där jag är grundligt besviken på mitt parti. Den delen kan förväntas snart. Framtida delar kommer antagligen beröra infrastruktur respektive naturområden (grönområden), områden där jag och mitt parti är grundlgit överens, men där jag ändå kommer försöka tänka ett steg längre och kanske hamna i en annorlunda sits. Eventuellt tar jag mig också an frågor som skola, diskriminering och demokrati.

Jag lovar inte så mycket i förväg, det brukar vara bäst att låta bli det. Detta är ändå en lite teaser, och också en uppvärming för mig själv. Snart sätter det igång.

För de som är intresserade av att läsa mer om Vision 2030:
Protokollet för kommunfullmäktiges beslut kring vision 2030 finns här (§9). Längst upp på sidan finns också länk till diskussionsprotokollet.

Inga kommentarer: