lördag, september 16, 2006

Da'n före valda'n.

När jag skulle förtidsrösta idag i Vällingby var det sjukt lång kö, så jag gav upp. Istället gick jag ner till torget där MP:s mobila valstuga slagit upp portarna (så att säga, eller så tu spik som man säger i england). Vår närvaro på torget var populär, inte minst beroende på att jag och Tomas Beer gjorde vår egen version av Werner und Werner, fast då Tomas und Tomas. Fast när jag avslutade med att det på söndag inte går lika bra med selleri tror jag att väldigt få hängde med i svängarna. Synd, för det var ett jävligt roligt skämt.

Hur som helst. Efter att jag lekt utfrågade av Tomas Beer en stund så dök huvudtalarna Friddo och Mehmet upp. De tog hem showen. Det är alltid lika förvånande hur många som vet vem Gustav är. Galet många, kan sägas.

Något som också är galet är hur många som förtidsröstat. Jag poddar SVT:s rapport så jag är lite efter, men jag tror det var redan i torsdags som det rapporterades att 900 000 redan förtidsröstat. Skulle inte förvåna mig om den siffran inte dubblats sedan dess. Åtminstone kan man anta att det är över en miljon som förtidsröstat. Vad det innebär är väl rimligtvis att resultatet som det presenteras på valnatten inte nödvändigtvis kommer vara slutgiltigt på något sätt. Tvärtom kan riktigt stora förändringar ske. Också vallokalsundersökningarna riskerar att bli snedvridna, även om det naturligtvis inte går att säga hur mycket.

Nå. Eftersom jag misslyckades med att rösta idag får jag göra det imorrn, och stödjer därför det statistiska underlaget för vallokalsundersökningarna (eller nåt). Yay för mig.

Jag har apropå det bestämt mig för att kryssa Zaida till riksdagen. Mycket lätt beslut för övrigt. Jag kände i och för sig att det fanns 20-25 pers som jag skulle kunna tänka mig att kryssa, och att cirka 10 av dem skulle vara jäkligt bra riksdagskandidater. Men Zaida är en av få som jag känner personligen och jag har därmed ett otroligt mycket större förtroende för Zaida. Dessutom har Zaida den starkaste och tydligaste politiska plattformen av alla på listan.

Så om du ska rösta grönt i Stockholm (eller ännu hellre Örebro) men inte vet vem du ska kryssa. Vote Z!

Zaidas hemsida.


*********

På ett helt annat ämne: I min valkrets vad gäller valen till kommun och landsting (Yttre västerort) bor det över 100 000 röstberättigade. Det är lika många som bor i hela Jönköping. Skillnaden är bara att Jönköping är indelat i fem (5!) valkretsar, vilket i praktiken innebär en artificiell "spärr" till kommunfullmäktige. Det var anledningen till att Mp åkte ur kommunfullmäktige 2002 trots fler röster än 1998. De dåliga nyheterna är alltså att en god demokratisk ordning med optmimal representativitet aldrig kan tas för given och vi som förespråkar en demokratisk fördjupning alltid måste vara på tårna. De goda nyheterna är att Mp nu är på väg tillbaka in på den Jönköpingska politiska scenen.


Andra bloggar om: , , , , ,

Inga kommentarer: