Lena Ek, centerpartistisk EU-parlamentariker, har ett eget framgångsrecept som hon anser är bättre. Hon skriver:
"Runt fyra miljarder kostar sexmånadersexprimentet med trängselskatt i Stockholm. Hur länge hade kollektivtrafiken kunna drivas gratis -utan biljetter- för samma kostnad? Kompletterat med åtgärder som lägre skatt för miljöbilar och gratis parkering på vissa kollektivtrafik-anslutna parkeringar hade ett enkelt obyråkratiskt alternativ kanske fått samma eller tom bättre miljöeffekter."
Gratis kollektivtrafik är ett bra mål och en trevlig vision. Men om man tror att gratis kollektivtrafik skulle få en fjärdedel av våra bilister att ändra sina färdvanor i princip över natt så tror man väldigt fel. Det har däremot trängselavgifterna klarat av.
Dessutom ska påpekas att hälften av de fyra miljarder som Lena Ek pratar om (egentligen 3.8 miljarder) är investeringar i kollektivtrafiken. Men det visste kanske inte Lena. Trots allt går det inga SL-bussar till Bryssel.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar