Det här är lite som Star Wars, för egentligen är detta den första ur "gör bort sig"-trilogin (de andra två läser du här och här.
Axén Olin deltog nämligen i måndags i SR:s "Studio ett", där hon f.ö. debatterar mot PM Nilsson i frågan.
Axén Olin börjar med att kalla trängselskatten för en "straffskatt på de som kör bil".
Då frågar man sig, vilka fler bruksavgifter är Axén Olin emot? Parkeringsavgifter kanske är en straffavgift på de som inte för stunden kör bil? Att det kostar pengar att gå på vissa offentliga inrättningar (teater, bad et cetera) kanske är en straffavgift för de som vill se på teater eller bada? Hyra kanske egentligen är en straffavgift på de stackare som vill bo någonstans?
Man kan och bör också vara emot att trängselavgiften tas ut som en skatt (och alltså blir en trängselskatt). Men det slutar inte där. Hade Axén Olin endast varit emot att det tagits ut som skatt, så hade hon ju inte haft någon anledning att vara emot trängselskatten eftersom det med en borgerlig regering och borgerlig kommunstyrelse är lätt att plocka ned det till kommunivå.
Nej, det ligger mer än så i frågan. Axén Olin har helt enkelt fastnat i en partipolitisk-strategisk fälla. Eftersom hon vill vara emot detta sosse-v-mp-förslag så mycket som möjligt, motsätter hon sig samtidigt den marknadsekonomiska principen om att brukaren betalar. I och med det hälsar Ohly henne välkommen till den planekonomiska sidan. Hon kommer säkert trivas.
Axén Olin är dock på krigsstigen i Sveriges Radio, och fortsätter med att den hiskeliga summan det kostar att åka förbi trängselsnittet är så stor att den straffar ut barnfamiljer som inte har råd med 10-12000 per år.
Nej, det är sant. Det finns säkert många familjer som skulle få det mycket svårt med ökade utgifter på tiotusen. Men antalet familjer som behöver ta bilen förbi trängselsnittet varje dag är lätträknade. Det handlar alltså om de som bor på "fel" sida tullarna och, varje dag, måste in och ut ur stan med så mycket bagage att de inte kan ta kollektivtrafiken.
Axén Olin vet att det inte är många familjer detta handlar om. Därför pratar hon inte om det, hon säger inte att det är många familjer som inte kan ta kollektivtrafiken istället. Hon säger att det inskränker dessa familjers frihet att de inte kan ta bilen.
Yep, ni hörde rätt gott folk. Personbilen är sedan länge uppgraderad från lyx till bekvämlighet, men nu också från bekvämlighet till rättighet. Det är frihetsinskränkande att några inte har råd att köra bil och därför ska de subventioneras (genom att inte införa avgift).
Jag gillar den inriktningen. Jag ska genast skriva till Axén Olin och påpeka att jag är mest frihetsberövad av alla, för jag har inte ens råd med bil! Jag ser framför mig hur Axén Olin känner sådan sympati för min utsatta situation att hon tar av egna pengar för att köpa en fin liten miljöbil till mig.
Ja hon är då en sann humanist, vår Axén Olin.
Den stora frihetsälskaren Axén Olin går sedan in på okänt territorium. Miljön. Hon har fått tydlig medieträning innan. Hon ska bara inte vara emot trängselavgifterna som miljösatsning, hon ska framhäva en bättre miljösatsning istället!
Tyvärr har moderaterna inget bättre miljöförslag att komma med, och det hela magplaskar ned i att Axén Olin helt enkelt föreslår fyra miljarder "till forskning".
Det måste ha varit ett twilightscenario (eller som man säger inom moderaterna: Reinfeldtscenario) för Axén Olin att prata miljö, för direkt efteråt går hon helt i spinn på arbetslösheten. Kopplingen till trängselavgifterna blir så svag att till och med den beskedlige programledaren avbryter henne, men kan inte undgå att skratta till när Axén Olin av någon outgrundlig anledning lägger till "men det är ju inte bra för miljön".
Axén Olin fokuserade på slutet helt på arbetslösheten, tydligen ska den öka med trängselavgifterna. Det hela är ganska pinsamt. Till och med PM Nilsson, som helt uppenbart försöker hålla med Axén Olin så mycket han kan, tvingas lägga till det uppenbara faktum av att företagarna i Stockholm vinner på mindre trängsel.
Lyssna gärna. Det är en underbar uppvisning i att göra bort sig som inte har skådats sedan "Berts dagbok" kom ut.
onsdag, januari 11, 2006
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar