onsdag, januari 11, 2006

Folkpartiet gör bort sig


Något jag tycker är riktigt kul är Folkpartiets affischer i kollektivtrafiken (har sett dem på pendeltågen, men finns säkert på andra ställen också). Speciellt roligt är det att se dem när man sitter på ett nästan tomt pendeltåg...

Längst ned på affischen står:
"Trängselskatten kostar fyra miljarder. Det hade räckt till:
- 18 000 nya sittplatser i 50 nya pendeltåg
- Nya tvärbanor till Kista, Solna och Nacka
- En tunnelbana som går i tid"

Det är uppenbart att trängselmotståndarnas starkaste argument just nu är att det "kostar så mycket".

Problemet, för motståndarna, är att det inte stämmer. Blir det en permanenterad trängselskatt innebär det ingen kostnad, utan en inkomst. En stor inkomst dessutom. En miljard om året har man sagt att trängelskatten ska dra in. Även om vi räknar med att det kostar en halv miljard att upprätthålla systemet så blir det ändå en halv miljard kvar som man kan använda till vad man nu vill. Miljöpartiet vill, liksom Folkpartiet verkar det som, satsa på kollektivtrafiken i Stockholm. Skillnaden är att vi har en långsiktig finansiering för de satsningar vi vill genomföra, Folkpartiet har det inte.

Samtidigt vill Folkpartiet och de andra betongpartierna (Socialdemokraterna, Kristdemokraterna, Moderaterna och Vänsterpartiet) bygga motorvägar runt hela staden. När vi börjar prata motorvägar så stannar dock inte kostnaden vid fyra miljarder, utan vi pratar i storleksordningen 50 miljarder.

Då ska vi dessutom kommer ihåg att motorvägar tar evigheter att bygga, "Förbifart Stockholm" kanske är klar 2020, och inte innebär någon långsiktig lösning på trängselproblematiken.

Grattis folkpartiet, till valrörelsens hittills sämsta argumentation. Åtminstone näst Lena Ek.

Inga kommentarer: