torsdag, januari 26, 2006

Länsstyrelsen visar civilkurage

Som ni kanske minns har jag tidigare skrivit om hur man planerar att dra en motorväg, förbifart Stockholm, rakt igenom Grimsta naturreservat. Mitt tidigare inlägg, från september förra året, kan ni läsa här.

Nu kommer uppföljningen. Länsstyrelsen lägger nämligen i sin rekommendation till vägverket sitt stöd på alternativförbifarten, "diagonal ulvsunda".

Anledningen är i kort att förbifart stockholm riskerar det kulturhistoriska "helt unik" Lovön (med Drottningholm som är upptaget på UNESCO:s världsarvslista), samt att vattentäkten mälaren riskeras.

Länsstyrelsens kritik är svidande. Förutom att man på flera A4 redogör för de skador som Förbifart Stockholm innebär på natur- och kulturområdena Järvafältet och Lovö nämns också att Vällingby (riksintresse), Kaananbadet och Hässelby Slott (planerat byggnadsminne) riskeras.

Om Grimsta skriver man att Förbifart Stockholm innebär "stora fysiska ingrepp och betydande bullerstörningar", men konstaterar också att reservatsbestämmelserna tillåter detta. Detta beror helt enkelt på att förbifarten planerades när reservatet tillkom.

Efter det, i ett avsnitt med rubriken "Projektets inverkan på
riksintresseområdet Mälaren med öar och strandområden" konstaterar man att Förbifart Stockholm inte bara innebär en 600 meter lång bro över Lambarfjärden, utan också att den sexfiliga motorvägen ska gå i öppet läge både en bit in på Grimstasidan likväl som 900 meter in på Lovön.

Totalt alltså en och en halv kilometer sexfilig inte nedgrävd motorväg. Draget inte på redan exploaterad mark, utan rakt genom ett naturreservat och ett världsarvsområde.

Det är inte utan att det blir en lätt ironisk touch, när länsstyrelsen på sitt torra byråkratspråk konstaterar:
"Bron skulle som byggnadsverk helt dominera området; Fokus skulle förskjutas från de opåverkade utmarksstränderna till den storskaliga trafikanläggningen och därmed avsevärt minska områdets kulturhistoriska värde."


Läs om länsstyrelsens ställningstagande här.

Inga kommentarer: