måndag, januari 09, 2006

90% mindre trängsel!

Det är naturligtvis alldeles för tidigt att dra några säkra slutsatser, men om inte något mycket oväntat inträffar kommer Stockholmsförsöket att vara precis den succé som vi tippat!

"En vanlig höstvardagdag", dvs snittet av dagarna måndag till torsdag 1:a september till 16:e september, passerade 128 000 bilar det så kallade "avgiftssnittet", det vill säga själva gränsen för det tullbelagda området (rent konkret avgiftsstationerna) under tiden 06.00-10.15. Idag, den nionde januari, passerade samma tid 96 000 fordon samma snitt.

Miljöavgiftskontorets pressmeddelande konstaterar: "Trafiken under denna januarivecka brukar vara lite lägre än höstmedelvärdet. Den egentliga avgiftseffekten kan tänkas vara ca 10-15 procent."

Pressmeddelandet konstaterar också:
"Jämfört med höstvardag är kötiderna reducerade med nära 90 procent (dvs nästan fritt flöde) på infarterna mot innerstaden, ca 65-75 procent för innerstadsleder och ca 40 procent för innerstadsgator. På Essingeleden var kösituationen ungefär som en vanlig höstvardag, men tidsmässigt inträffade kötoppen något tidigare."

90% mindre trängsel! Nejsidan i folkomröstningen den 17:e september kommer ha många argument för sin sak. Men ingen i själva sakfrågan. Trängselavgifterna fungerar, och är dessutom det billigaste och kanske det enda effektiva sättet att få bukt med trängselproblematiken.

Fler bloggningar om trängselavgifterna kommer, var så säkra. Just nu njuter jag bara.

2 kommentarer:

Anders Wallner sa...

Och jag njuter på avstånd. Tänk om vi kan få tullarna till Malmö också. Då kanske jag kan öppna fönstret som vetter mot Amiralsgatan och andas.

Anonym sa...

Jag tror inte att trängselavgifterna skulle kunna ha genomförts någon annanstans än Stockholm, åtminstone inte först. Ett beslut från Stockholm att Malmö ska införa trängselavgifter hade möts med snapphanar på gatorna. Ifall inte folkomröstningen utfaller till förmån för trängselavgifterna så kan man vara rätt säker på att frågan är död i Sverige som helhet