söndag, januari 29, 2006

Unga utan inflytande, del två

Del ett i något som inte var tänkt att bli en serie hittar ni här.

Jag surfar in på SSU:s hemsida, med anledning av nyheten att Anna Sjödin gripits för våld mot tjänsteman. Ord står mot ord. SSU-vittnen mot vakterna.

SSU:s pressekreterare säger efter att ha bedyrat Annas oskuld:
"Det kan jag gå i god för eftersom jag bevittnade hela händelseförloppet"
Va skönt. För är det någon man kan ha fullt förtroende för i den här världen, som man kan lite på inte friserar verkligheten för att det ska passa sina egna intressen, så måste det vara SSU:s pressekreterare.

Eller hur var det nu?

Nåja. Väl inne på SSU.se möts jag av något annat. Anna är glad. Det talas nämligen om en SSU-seger! SSU har efter, som man skriver, "stort arbete från SSU:s sida" faktiskt drivit igenom något gentemot moderpartiet på kongressen.

Jo, det verkar faktiskt ha varit fråga om "stort" arbete. Man säger sig ha kampanjat internt, likväl som externt. Men, som det också står i SSU:s hyllningsartikel till sig själva: "Trots det fanns en höjning inte med i det liggande förslaget från partistyrelsen"

Men man tillägger, högfärdig så man nästan spricker: "men vi vann omröstningen"

Well. Grattis Anna Sjödin och grattis SSU! En hundralapp mer i månad till alla gymnasister. Det är i tider som dessa som man verkligen förstår varför SSU finns till!


UPPDATERING 15:28
I kriget om vem som har minst trovärdighet får SSU:s (antagligen onyktre) pressekreterare hård konkurrens av Sveriges minst trovärdiga tidning. Inte helt oväntat är deras version lite smaskigare.

3 kommentarer:

Gustaf sa...

Ha! Jag har utmanat dig - du hittar utmaningen på min blogg.

Anonym sa...

O det vet man ju sedan tidigare att just dörrvakter är en kategori som aldrig hittar på en historia, aldrig höjer rösten, aldrig säger okvädningsord och aldrig tar till nävarna. Nu försöker man höja denna dörrvakt till en annan nivå genom att också berätta att han är läkare. Om man blir tilltalad "blont jävla slödder" så... kanske du bara skulle le och gå därifrån, tacka kanske, skicka en ros efter... eller?

Tomas Melin sa...

Nyckelordet är ju "OM" hon blev tilltalad så. Jag fäster inte mer trovärdighet vid det än att Anna själv skulle fällt en del rasistiska kommentarer.