söndag, januari 15, 2006

5 historiska böcker i min bokhylla

Inspirerad av Anders Wallner påbörjar jag härmed en följetong. "Böcker i min bokhylla" kommer förhoppningsvis återkomma med både goda tips och tips om vilka böcker man ska hålla sig borta ifrån.

Böckerna här är tips på historisk läsning. Dvs senast sent 1800-tal. (Författare, Titel, ISBN)

-Giles Milton, Muskotkriget, 91-89442-90-3
En bok om de europeiska stormakternas kamp om de ostindiska kryddöarna. Mycket trevlig liten bok om ett ganska ovanligt ämne.

-Sten Högnäs, Ideernas historia, 91-89442-92-x
Man måsta gilla en bok som sammanfattar "Ideernas historia" på mindre än 200 sidor. Man kan också vara skeptisk mot det, men det har man inget för eftersom detta är en högklassig bok på alla vis. Mycket läsvärd!

Muskot

-Martin Dugard, Mot Afrikas hjärta, 91-7263-489-8
Boken handlar om Stanley och Livingstone, mer specifikt den senares jakt på Nilens källa och den förres jakt på den senare. En vän påpekade att den bara berättade historien om Afrikas kolonisering från den vite mannens perspektiv, precis som vanligt. Han hade inte läst boken, men det är i och för sig sant. Jag skulle med glädje läsa en "Afrikas kolonisering enligt afrikanerna", det vill säga en bok lik Maaloufs nedan. I väntan på en sådan är dock Dugards bok utmärkt läsning.

Stanley möter Livingstone. Typ.



-Amin Maalouf, Korstågen enligt araberna, 91-88992-54-3
Som det låter, korstågen presenteras från arabiska källor. Från baksidan: "Innehållet bygger nästan uteslutande på samtida arabiska historikers och krönikörers vittnesmål". Nu var det ett tag sedan jag läste den, men jag minns den som en mycket läsvärd bok. Funderar på att läsa den snart igen.



-Anna-Karin Malmström-Ehrling (red), Kvinnliga filosofer, 91-27-09416-2
I vanliga fall möter vi oftast bara filosofer, makthavare och andra historiska personligheter i form av män. Det har också funnits en hel hög viktiga kvinnor genom his
torien. Här möter vi några kvinnliga filosofer, genom deras egna texter. Läsvärt.



Hildegard av Bingen

2 kommentarer:

Kristin sa...

inte visste jag att du var en san historianord Tomas :)

M Hazard sa...

Just "Ideérnas historia" är väl helt OK, men det finns en hel del skräp när det kommer till idéhistoriska sammanfattningsverk.