måndag, juni 13, 2005

Språkfascism

En dålig grej med min nya blog är att den ger mig prestationsångest. En
bra grej är att jag har en kanal där jag kan vara helt och ohämmat
språkfascistisk! Iofs är jag det annars också, men ändå.

Skillnaden mellan spendera och tillbringa är något som tydligen är väldigt
svår att förstå. Själv tycker jag det är jättenkelt: man spenderar pengar
och tillbringar tid. Förr i tiden, dvs för några månader sedan, möttes
mina påpekanden om detta bara med trötta mummel eller uppgivna suckar.
Nuförtiden finns det dem som hävdar att man visst kan säga "spendera en
vecka" med den underbara motiveringen att "man gör ju av med tiden". Dvs
att "spendera" tid skulle gå bra i den mån det är tid som upplevs som
bortslösad.

Delar av mig känner att det här är en ganska intressant vinkel. Det skulle
alltså ha skapats något som NE:s ordbok skulle kallat för "betonad nyans",
i meningen att man tillbringar tid på gran canaria under semestern, men
man spenderar tid med tråkigt pappersarbete på jobbet. Typ.

Min lingvistiska sida tycker detta är en spännande språkhistorisk
utveckling. Min språkfascistiska sida tycker det är skitsnack. Man
spenderar pengar och tillbringar tid, end of story.

Inga kommentarer: