torsdag, december 01, 2005

The return of the elchock

Seriost. Det mest idiotiska i den har varldsdelen ar iden om att varma vattnet till duschen i sjalva duschhuvudet. Dels ar det mattligt effektivt, man far inte ha for hogt vattentryck tex. Dels kanns kombinationen elforsorjning direkt till rinnande vatten inte helt ofelbart. Speciellt inte i ett samhalle dar man lagar saker som gar sonder sjalv, bast man kan. Dvs inte alltid sarskilt bra. Min grundregel ar att om duschhuvudet ar rejalt gaffatejpad och/eller koppartraden pa elforsorjningen syns sa ser man till att manicken ar avstangd. Min pappa, som ar expert pa blixtar, elforsorjning till duschhuvuden och hur man gangrar saker och ting med femti, kan sakert ge fler tips.

Jag har varit skeptisk till dessa varmvattenduschar sedan tidigare besok 98/99 da jag i Hotel Celajes duschar fick en och annan stot, eftersom duscharna var mycket laga (noterar dock att Lonely planet inte tar upp en sa uppenbart avgorande faktor, underligt). Det ar namligen framst vid kontakt med duschhuvudet sjalvt som problem kan uppsta. Trodde jag.

Nar jag bodde hos min van Josue nyligen visade det sig namligen att vattnet sjalvt bar pa den hiskeliga stotarna. Uschianemig.

Tillaggas bor kanske att stotarna ar svaga, och sakert ofarliga. Men lite stott(!) blir man ju.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att Du kom ihåg det där med att multiplicera eller dividera med 50.

Anonym sa...

Det är egentligen inget problem, med att riskera att få en stöt. Om man helt enkelt står på en gummimatta är man inte jordad och då kan man inte få en stöt. Sedan kan ju förstås vattentrycket vara ett "problem" och man är en lat och bortskämd brat från Hässelby, annars inte.

Fördelarna i energibesparing tror jag ligger bakom att man inte har en distal uppvärmning av vattnet. Med den billiga svenska elen är det inte konstigt att vi har kupévärmare och varmvattenberedare till höger och vänster (OBS! inte i politisk mening utan i meningen "här och där")