torsdag, december 15, 2005

Stulen chokladmatematik

Stulet rakt av från Karolina Lassbos Glamourblogg. Jag tyckte det var lite roligt.

1. Först av allt, välj hur många gånger i veckan du skulle vilja äta choklad. Men du får inte välja fler än nio gånger.
2. Multiplicera din valda siffra med 2.
3. Lägg till 5.
4. Multiplicera med 50. Ja, hämta en miniräknare!
5. Om du redan har haft din födelsedag i år, lägg till 1755. Om du inte fyllt år ännu så lägger du till 1754.
6. Dra bort ditt födelseår i tusental, t ex 1980, från din summa. Nu skall du ha kvar ett tresiffrigt tal, annars har du gjort fel någonstans.
Den första siffran är det nummer du valde i början, d v s det antal gånger i veckan du vill äta choklad. De nästa två siffrorna är din ålder. Det här är tydligen det enda året som detta fungerar. Det är lite märkligt, men inte jättekonstigt.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kan nåt mattesnille (typ P?) förklara?

- o - sa...

funkade inte. den tyckte jag var 91. (ja, jag kontrollräknade)
hm

Anonym sa...

Denna lista stämmer inte...det blev fel. Den rätta listan är så här: (ändra så blir det rätt :)..)
På din lista skulle jag ha varit 57 (vilket är fel) och jag skulle ha ätit choklad 2 ggr mer än det jag vill :)

Rätta listan till denna istället!

Chokladmatematik

Man kan räkna ut sin ålder med hjälp av chokladmatematik!
Fuska inte med att gå direkt till slutet! Det tar mindre än en
minut.Räkna allt eftersom.

1. Hur många gånger kan du tänka dig att äta choklad i veckan?
(talet måste vara över 0 och under 10)

2. Multiplicera med 2.

3. Lägg till 5.

4. Multiplicera med 50 (jag väntar litet medan du hämtar din
räknare)

5. Om du redan fyllt år under 2008, lägg till 1758, om du ännu inte
fyllt år ännu, lägg till 1757.

6. Dra nu ifrån ditt födelseår (ett fyrsiffrigt tal)

Resultatet är ett 3-siffrigt tal.
Den första siffran är det antal gånger i veckan som du kan
tänka dig att äta choklad.
De två andra siffrorna är ....................
Just precis DIN ÅLDER!!!!!!!