torsdag, december 07, 2006

Finlandssvensk språkvård

Jag tycker språkvård är intressant. Jag poddar alltid hem "Språket" i P1 och lyssnar på då och då, även om jag ligger ungefär ett halvår efter i sändningarna för tillfället.

Men idag ramlade jag över något ännu roligare. För naturligtvis vårdar också Finland det svenska språket. Otroligt kul att läsa, speciellt när jag läser det högt på min mumininspirerade finlandssvenska.

Missa exempelvis inte YLE:s språkbrev från början av 2002 bland annat om hur man uttalar "utrikesminister", "orkidé" och "dem". Tydligen har man i finlandssvenskan kvar uttalet "di" när man här säger "dom". "Di" som är ett uttal jag f.ö. uppfattar som starkt småländskt.

Missa inte heller Q&A-avdelningen. Där får man t.ex. svar på vad egentligen jarrusukka och pomppulinna heter på svenska (halksockor resp. hoppborg).

Huvudsidan här.

1 kommentar:

Anonym sa...

Nå men de va jo kiva!!