lördag, december 23, 2006

Frihet o rättvisa, finalen

Jakop har nu svarat igen i diskussionen om frihet och rättvisa. Tyvärr bemöter han inget jag faktiskt tycker, utan refererar till mig i missförstånd och lösryckta fraser utan sin kontext. Det känns alltså inte så intressant. Poängen i mitt tidigare inlägg har ju inte varit att vi måste ha 100% frihet, utan att det måste finnas en baland mellan frihet och exempelvis trygghet. Det innebär att man ibland får leva med att få gå igenom säkerhetskontrollen på flygplatsen, ett exempel som Digitus Dei tog upp i kommentarerna till mitt första inlägg i den här frågan. Det är inte på något sätt ett exempel som står emot mitt resonemang, vilket också gäller för exemplen i Jakops inlägg.

Poängen i mitt resonemang är alltså att vi behöver Frihet i precis lika stor utsträckning som vi behöver Trygghet, Jämställdhet eller Rättvisa. Vad jag invände emot var att man i eurobarometern valde att ställda begreppen mot varandra och tvinga fram en rangordning. En sådan rangordning blir i mitt perspektiv meningslöst eftersom de alla behöver varandra i lika stor grad.

Mer intressant är då att Jakop beskriver mig som "höger". Högervänsterskalan och jag är inte riktigt kompatibla, det går inte att placera in mig på ett ställe på den. Istället står jag u vissa frågor lite mer till höger, och i andra lite mer till vänster. I alla fall befinner jag mig på ett spektra runt centrum av skalan.

Detta är förstås förvirrande framför allt för andra partier. För vänsterpartister upplevs jag ofta som djupt höger, för liberaler som mycket vänsterinfluerad. Helt enkelt eftersom de fokuserar på olika saker i min retorik.

Politiskt är jag grön, miljöpartist om man så vill. Jag är inte mer "höger" eller "vänster" än partiet utan har alltid legat skrämmande i linje med partiprogrammet. Så om nu Jakop tycker att jag är "höger" så säger det mer om honom än det gör om mig. Vilket det ju också gör, eftersom han själv säger sig vara "vänster".

Själv lämnar jag helst hela den skalan bakom mig, den är grund och säger inget väsentligt om politiken bortom de gamla klasskampstjafset.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Svarat :)

Joakim Larsson sa...

Så vad fan ska man göra när partister säger att man är höger!? http://joakimlarsson.blogspot.com/2006/12/and-now-over-to-somthing-complety.html

och grr vad arg jag blir på sån här "word verification"

Redaktionen sa...

Jag har kommenterat er debatt på min blogg.