lördag, oktober 29, 2005

Costa Rica

Okej. Ar nu antligen framme i Cabo Blanco, Costa Rica. Eller just nu ar jag i Montezuma, tjugo minuters resa fran Cabo. For att ata lite riktig mat och interneta. Fast det forsta internetstallet funkade inte alls och detta andra visade sig vara svindyrt. 30 spann for en dryg timme. Hutlost! I varje fall med guatematt. Dessutom riktigt laaaangsamt. Bla. Jag saknar mina internetcafeer i Antigua.

F.o. sa hade jag sinnesnarvaro nog att fraga pa flygplatsen nar jag vaxlade hur manga Colones det gar pa en Quetzal. 52 visade det. Sa nu raknar jag med 50 Colones pa en krona. Jag har inte riktigt kommit in i det an. Men att rakna ut vad typ 395 colones blir i kronor ar anstrangande. 395/50 ar inget jag snyter ur nasan. Jag brukar avrunda det till narmaste femhundratal. 500 colones ar tio spann, 1000 ar 20 und so weiter. Det blir lattare sa.

Men nu, nar jag i skrivande stund kollar kontoutdraget, visar det sig att detta inte riktigt stammer. Mitt uttag pa 50 000 colones har registrerats som 813 kronor, vilket ger att det gar 60 colones pa varje krona. Hmm. Far rakna pa vad det innebar. 25 spann for en dryg timme salunda. Naja.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vi kanske borde skaffa gemensam valuta med Costa Rica så att det blir lite lättare att räkna...

Anonym sa...

"395/50 ar inget jag snyter ur nasan." Du får inte skriva så. Dividera med 5 eller 50 är ju lika lätt som att dividera med 10 eller 100. När man dividerar med 5 eller 50 så multiplicerar man täljare och nämnare med 2. Och 395 är nästan 400, dvs 400/50 = 800/100 = 8. Nog sjutton snyter man det ur näsan! Det vet ju alla som någon gång snutit sig i samma näsduk två gånger.
Man U fick stryk av Middlesboro med 4-1!!?? Men Chelsea vann förståss....