I EU har man fattat ett beslut igen, som påverkar Sverige. I medierna framställs det som ett dåligt beslut, som missgynnar Sverige. Så framställer exempelvis SvD och DN det, även om man längre ner i artiklarna (de delar som färre människor läser) finns fakta i målet som talar rakt emot påståendena i rubrik och ingress.
Faktum är dock att det är ett bra beslut, eller i varje fall mycket bättre än det beslut som tidningarna menar att Sverige hade velat ha.
Det som man nu tagit fram är minimikrav, det vill säga en grundnivå som alla måste leva upp till. Sedan får alla medlemsländer ha precis vilka regler de vill ovanpå detta. EU kommer alltså inte alls tvinga Sverige att slopa förbudet mot alkoholreklam.
Förutsatt att man nu tycker att EU alls bör befatta sig med frågor om TV-reklam, vilket förstås är tveksamt, så är det mycket bra att man arbetar med minimikrav. Det skapar en situation där ett regelverk visserligen formas att likna varandra i hela unionen, men att de länder som vill får göra precis vad man vill därutöver. Det finns alltför många exempel där EU gjort precis tvärtom, exempelvis på miljöområdet där man stundtals uttryckligen förbjudit medlemsländer att gå vidare med ett mer aggressivt miljöarbete.
Så Sveriges EU-debacle rullar på med en nya betongregering som är precis lika kär som sossarna i centralisering, nu när de själva har makten. EU ska vara "smalt och vasst" och "fokusera på sina grundfrågor". Men nu när vi ändå har uppe TV-reklam kanske vi skulle passa på att tvinga några andra länder att göra som vi?
Andra bloggar om: politik, samhälle, mediekritik, eu, reklam
Pingat till intressant.se
tisdag, november 14, 2006
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar