SL Access är SL:s nya system för betalning inom kollektivtrafiken i storstockholm. Systemet ska inte införas förrns om nåt år, men nu börjar informationspamfletter och andra infosatsningar dyka upp. På flera ställen har också nya accessläsare installerats.
Jag är helt för det nya systemet. Det innebär i korther att de nuvarande magnetkort och enkelbiljetter försvinner och man istället använder ett digitalt avläsningsbart kort som man laddar.
En sak slår mig dock. I all information jag läst står det att kortet ska läsas av på en kortläsare. Läsaren ska känna av om det finns en giltig biljett på kortet. I en broschyr står också att man ska kunna ladda kortet med ett visst antal resor. Problemet är ju bara att när zonsystemet slopas så beror biljettpriset på hur långt man åker. En simpel kortläsare kan helt enkekt inte veta vart man ska.
Visst finns det sätt att lösa detta. Såvitt jag kan se är dock alla förknippade med problem.
Ett sätt att lösa det vore att man måste läsa av sitt kort både vid inpassering och utpassering i tunnelbanan och på pendelstationerna. Samt både när man går på och av en buss.
Det skulle dock kräva att man byggde om väldigt många stationer, i varje fall inom pendelsystemet. Redan idag är det regelrätt kaos när stora delar av ett tåg går av på samma ställe, exempelvis vid centralen, jakobsberg eller flemingsberg. Om alla ska behöva läsa av sitt kort för att komma ut kommer livet för dessa pendelresenärer bli olidligt.
Ett annat sätt att lösa det vore att man vid kortläsaren knappar in vart man ska. Detta kräver att man installerar maskiner på varje station där man kan välja vart man ska åka. Sedan kan man passera spärren inom en timme. Detta synes mig den enklaste lösningen, men det innebär ändå extra krångel för resenären.
Det är uppenbart att ett zonsystem inte är optimalt för det nya smartkortssystemet. Det är därför extra tråkigt att den nya landstingsmajoriteten slopar enhetstaxan. Ett enhetligt prissystem har många fördelar, men i samband med ett smartkortssystem är det oslagbart. Det blir en enkel avläsning av kortet, eftersom det helt enkelt inte spelar någon roll vart man ska.
Den borgerliga majoriteten avskaffar enhetstaxan för att den är för dyr. Nu inför man istället ett smartkortssystem som kräver ytterligare dyra investeringar, samtidigt som det innebär mer krångel för resenärerna. Men inget ont som inte har något gott med sig. Efter ett par år med zonsystemet kan vallöfte om enhetstaxan ensamt vinna tillbaka landstinget 2010!
Andra bloggar om: politik, samhälle, trafikpolitik, SL, enhetstaxa, zonsystem, kollektivtrafik, tunnelbana, pendeltåg
Pingat till intressant.se
onsdag, december 20, 2006
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
5 kommentarer:
Du säger att Göteborg är efter, vi kör det där systemet nu, flashigt.
Stämpla vid på och avgång behöver man ju bara göra med betalkort, annars har man ju sin områdesladdning och åker man utanför det så plankar man ju och då får SL väl se till att fånga en. Kul att en diskussion om SL-taxan har dykt upp på två hål i gröna bloggosfären.
>Efter ett par år med zonsystemet
>kan vallöfte om enhetstaxan
>ensamt vinna tillbaka landstinget
>2010
Tja, förra gången enhetstaxan infördes var det just pga ett inkommande val om fyra månader så jag blir inte alls förvånad om (s) testar samma trick igen 2010.
Nå, det dröjer ju ett tag.
Det är inte precis nån ny teknik Stockholm ska (försöka) införa. Trafik i Mälardalen lanserade motsvarande smartkort för sju år sen och tekniken var inte ny då heller. Rätt hanterat rymmer smartkortet stora möjligheter för SL. Tyvärr brukar SL inte få sköta trafikområdet utan diverse klåfingriga landstingspolitiker vill röra i grytan. Senast häromsistens när en duglig SL-chef plötsligt skulle bytas ut.
Usch, då kommer storebror-samhället krypande ett steg till. Då kommer de säkert spara upp exakt vart ifrån man åkte, vart och vilka klockslag (för trafikplanering). Men råkar man typ hoppa av bussen utanför KPML(r)s-lokaler så flaggas man upp som "misstänkt", och sen står man där 5 år senare och undrar varför man inte fick det där jobbet på SAAB som man var den enda kvalificerade sökanden till... :P
Jag tror inte alls det blir kaos om man ska dra sitt kort vid utpassering ur tunnelbanan. Så fungerar det ju idag i tex London och Singapore. Det öppnar också upp för ännu mer flexibel och rättvis betalning utefter hur långt man åkt.
Anders: Nej själva principen innebär inte kaos, nödvändigtvis. Men stationerna måste vara byggda för att kunna hantera en väldigt stor mängd människor som ska ut samtidigt.
Många stationer idag, speciellt på pendeltågslinjerna, är för smala. Redan idag, när det bara är att passera genom exempelvis barnvagnsgrindarna, blir det långa köer och är väldigt segt att komma ut. Skulle varje enskild person då behöva dra ett kort skulle det innebära en total utpasseringstid på kanske fem-tio minuter. Det är inte acceptabelt.
Skicka en kommentar