onsdag, augusti 02, 2006

Fredrik Malm tar debatten - på riktigt!

Okej. Dags för nyansering. Jag har tidigare skrivit om hur framför allt centerpartistiska politiker "tar debatten" med sverigedemokrater, inte främst i syfte att bemöta deras rasistiska politik utan som ett led i sina egna personvalskampanjer.

Fredrik Malm, tidigare Expo-journalist, kan man dock lita på. Han har hittills inte "tagit debatten" och när han nu gör det för första gången, är det verkligen "for all the right reasons".

Till att börja med är det inte i en skola eller på ett torgmöte. När centerpartiet har debatterat eller planerat att debattera med sverigedemokraterna har det i mycket stor utsträckning varit utåtriktade evenemang. Federley tänkte sig till exempel att debattera med Sd under högprofilerade almedalen.

När Fredrik Malm väljer att "ta debatten" är det istället under P1 morgon, som idag fokuserar på just högerextrema grupper i valet. Det är naturligtvis en jäkligt stor skillnad att ställa sig på ett podium tillsammans med en sverigedemokrat under almedalen, än att bemöta sverigedemokratisk propaganda under ett kritiskt granskande radioprogram.

Vidare gör inte Malm detta som ett led i en personvalskampanj. Han skriver inte om det som att han är demokratins försvarare och en av få som "vågar" stå upp för demokratin gentemot Sd, som mången centerpartister uttrycker sig. Han tutar inte i sitt eget horn. Malm ställer istället upp för att han är kunnig och engagerad i sakfrågan, för att bemöta (inte nödvändigtvis debattera) sverigedemokratisk propaganda.

Så jag måste nyansera mig. Det är inte alltid fel att "ta debatten". Om man är en engagerad liberal á la Fredrik Malm och inte en valkampanjande låssasliberal á la många centerpartister så går det alldeles utmärkt.

Andra bloggar om: , , , , , , ,
Pingat till intressant.se

2 kommentarer:

Christopher Sjöberg sa...

Ja, som tidigare sagt, så är Federley endast intresserad av att skapa uppmärksamhet kring sig själv. Jag har uppfattat Malm som intelligent men tystlåten människa. Bra inlägg!

Anonym sa...

Ang. Sverigedemokraterna

Du gör alla rasister en tjänst när du kallar Sverigedemokraternas politik för rasism. Att vilja minska invandringen är inte rasism. Att öppna Sveriges gränser skulle innebära en total kollaps och det är inte rasism, snarare humant att vara motståndare till detta.

Att tiga eller smutskasta ett parti med demokratiska åsikter är det värsta hotet mot en i många fall hyfsat fungerande demokrati i världen.

Socialdemokraterna och heller inget annat parti, bjuder inte in alla som vill komma till Sverige. FInns det något parti som inte är främlingsfientligt?

Du gråter när någon i din närmaste familj eller dina närmaste vänner råkar illa ut, men gråter du när någon som inte står dig nära far illa? Nej, antagligen gör du oftast inte det och du sätter din omgivning främst. Jag måste göra det jag kan för mina närmastes trygghet. Det handlar inte om att jag inte bryr mig om vad som händer i världen, men det måste finnas andra sätt att komplettera invandringen med.

Övertala mig, jag vill helst av allt att alla ska ha det bra, men jag kan inte förstå hur en större omflyttning i världen med en större blandning av kulturer ger de människor jag bryr mig mest om en större trygghet?