måndag, augusti 22, 2005

Schlager

För att vara relativt straight är jag en feeet schlagerbög. Så här nu med några månaders perspektiv på årets ESC (Eurovision Song Contest, hajar ni väl? skärp er!) så tänkte jag roa mig med att tillbaka på tävlingen. Dels för att det är kul. Dels för att reta alla schlagerhatare som eventuellt läser.

Bästa fem låtarna, i retrospekt:
5. Vanilla Ninja - "Cool Vibes" (Schweiz)
4. Ortal - "Chacun pense a soi" (Frankrike)
3. Elena Paparizou - "My number one" (Grekland)
2. Selma - "If I had your love" (Island)
1. Donna & Joe - "Love" (Irland)

Vanilla Ninja var en favorit under själva finalen, men har haft lite dålig kondition för att räcka hela vägen, och har sålunda fallit ganska långt.

Ortals närmast simplistiska plinkande på både stråkar och jag vet inte vad skapar en paniskt ångestframkallande känsla till denna annars ganska uptempo ballad. Det kanske låter negativt (eh, ja), men det blir bra!

Helena får ursäkta. Som poplåt tycker jag den är fett bra men den passar bättre utanför ESC. Därför inte mer än brons i min personliga sammanställning.

Selma gick inte vidare från semifinalen. Varför vet jag inte, då jag missade den (semin alltså). Men en otroligt stark låt är det hur som helst. En najs powerballad, såsom vi aldrig lämnat det glada åttitalet, fast i mer modern tappning. Braur jobbatur! Fortsättur såur såur bliur detur ESCur Reykavikur 2007ur!

Inte heller Donna & Joe gick vidare från seminfinalen. Efter att ha sett dem i ett "inför"-program så förstår jag varför. Knappast några fullfjädrade artister, och så var det nog sagt om den saken. Men vilken låt! Irländarna kan det här med schlager, och blandat verkligen det bästa från sina schlagerhjärtan med egna inslag. Ren njutning all the way! Dessutom förtjänade Irerna faktiskt fet cred för att Våga Vägra Ballad-linjen segrat för en gångs skull. Nu när en europeisk schlagerbefolkning som inte vet sitt eget bästa skjutit hela den rörelsen i sank får vi dock se fram emot (eller hur...) tre låååångsamma minuter från Irland nästa år.

Två favoriter från finalkvällen visade sig vara misslyckade. Zdob si zdub med sin "Boonika bate doba" (Ja, jag var tvungen att fetkolla stavningen) från Moldavien var mitt stora hopp under finalkvällen. Så här i efterhand när inte mormor kan synas i tvrutan blir låten genast lite svagare. Men plus ändå för Red Hot Chili Peppers-rippoffen. Mer Red Hot i ESC!

Även Greenjollys "Razom nas bahato, nas nye podo" (o messa inte om stavning, jag har inget kyrilliskt skrivbord) från värdnationen (Ukraina! Försök hänga med...) har sjunkit lite i status. Egentligen är det ju bara en politisk produktion framställd av Ukrainas svar på Petter och Roger Pontare (i samma person!). Men stort plus för försöket att vara "inne". Vid tiden för finalen var Ukraina "inne" vad de än hade för sig, så länge det var orange och DN påstod att det var demokratiskt, så då gick det an. Nyförti'n är det mer svårsålt.

Till sist, bästa låtarna från 2004: (Spoiler: Bra år för små bortglömda balkanländer, för ännu mindre önationer och för en framtida gayikon)
5. Tose Proeski - "Life" (Makedonien). Detta är seriöst en låt i sjuåttondelarstakt. Helt omöjligt att stampa takten till, men schöööön!
4. Julie & Ludwig - "On again... Off again" (Malta). Inte bara för att gussen såg ut som Mariah Carey gjorde när hon var heeet. Dessutom har hon en operasångare vid sidan om sig. Sockersöt låt som växt över det dryga året som gått.
3. Lisa Andreas - "Stronger every minute" (Cypern). Underbar låt, med en extra knorr i refrängtempot. Låten blir absolut stronger every minute. (Okej, expressennivå där, förlåt).
2. Anjeza Shahini - "The image of you" (Albanien). Mycket fräsig låt, med ett annorlunda (och lyckat) försök på crescendo utan den obligatoriska oktavhöjningen i slutet. Om låtarna skulle fått poäng efter storleken på sångerskornas ögonbryn skulle unga Anjeza vinna stort.
1. Ruslana - "Wild dances" (Ukraina). Behöver egentligen inte skriva så
mycket mer. Ständigt överlyckliga Ruslana liasom bara gjorde't!

4 kommentarer:

Kristin sa...

hey you, inte ens dina trognaste lasare orkar med en lång uppsats om europeisk schlager. Tyvarr :P

Kristin sa...

jag ar en av sjalarna. Han vagrade slappa Lena PH på vag mot vårt midsommarfirande. Och en halvseg petshopboyslåt gick inte byta bort heller. Jodå, jag ar långsint minsann.

Tomas Melin sa...

I ärlighetens namn har jag svårt att ta kritik som går ut på att man hellre lyssnar på "Dricka sprit och hålla käften" än Pet Shop Boys "Suburbia". So keep 'em coming, det rinner av mig som vatten på en gås. :)

Marie-Helena sa...

Nu får du väl ge dig! Vanilla Ninja fick mig att låsa in mig på toa och skrika. Att Selma inte gick vidare beror på att det är småtjejerna som missade Spice Girls som röstar numer, och de röstar på sådana som Helena (eller den lilla stackaren som vann Norges lilla melodi grand prix och vars tofsar kommer bli mosade)