Det var med någon sorts chock som beskedet om citybanan togs emot både i medierna och bland politiker. Jag var själv lite chockad när jag skrev om det tidigare.
Med lite distans kan jag tycka att det är bra att frågan kommer upp till debatt igen. Jag som inte har sett alla underlag kan faktiskt inte svara på hur vanskligt projektet är, men visst finns det anledning att ta sin tid med ett så stort beslut. Inte minst med Hallandsåsen i färskt minne. Det är helt enkelt värt det att ta sig lite tid för att vara säker på att inte hela innerstan ska bli en permanent byggarbetsplats i flera decennier.
Missförstå mig rätt, en stor satsning kommer innebära några års störningar i trafiken i innerstan och i värsta fall för de boende. Men all nybyggnad innebär någon olägenhet, utvecklingen kan inte avstanna för det. En grön princip vid allt nybyggande tycker jag att man ska minimera temporära besvär, men man kan inte utesluta dem helt. Däremot kan man inte bygga till sig permanenta problem, som när man vill förstöra naturreservat vid bygget av förbifart stockholm. Nyhetsartiklar som denna i DN blir lätt fåniga. Är idén att vi inte någonsin ska bygga något i Stockholm igen, eller ska vi bara vänta tills vi kan teleportera saker och ting till och från byggarbetsplatsen?
Det sämsta argumentet är dock det ekonomiska. Borgarna klagar för att det nu ser ut att kosta drygt 13 miljarder med citybanan. Det är för dyrt, menar man.
Okej, låt oss gå igenom det här nu. 1854 fattade riksdagen beslut om stambanorna, varav alla var färdigbyggda innan seklets utgång, västra stambanan stod klar 1862. Stationen Stockholm Södra invigdes 1870, Stockholm Central året därpå. För att summera kan man konstatera att alla dessa infrastruktursatsningar i Stockholm har använts i 140-150 år, och antagligen kommer kunna användas för lång tid framöver.
Att klaga på en kostnad på 13 miljarder för något som kommer finnas och användas fortfarande om åtmistone ett par hundra år är inte bara snålt, det är idiotiskt.
Borgarna vill lägga femtio miljarder på nya vägar i Stockholms län. Naturligtvis ska minst lika mycket satsar på rälstrafik!
Andra bloggar om: samhälle, politik, stockholm, kollektivtrafik, citybanan, trafik
Pingat till intressant.se
tisdag, oktober 03, 2006
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar