tisdag, juni 06, 2006

Nationalstatens hegemoni

Jag är inte emot nationalstaten as such. Jag är bara emot nationalstatens hegemoniska ställning. Det faktum att det finns en nationalstatlig suveränitet innebär att all makt alltid måste utgå ifrån nationalstaten. Jag vill ha ett samhälle där makten ligger på olika nivåer, utifrån behov. Detta innebär att en hel del ska decentraliseras och ligga på kommunal eller regional nivå, men också att en del saker kan centraliseras.

Så här i nationaldagstider blir det också tydligt hur viktigt symboler är för nationalstaten och dess ställning. Idag viftas det flaggor för att fira "våra färger", vad nu det ska betyda.

Men symboliken är större än så. Sommarens stora idrottsfester fullkomligt dryper av nationalsymbolismens fetflottighet.

Jag sticker ut hakan också påstår att för att upplösa nationalstatens hegemoni måste idrotsslandslagen upplösas eller slås ihop. Jag röstar på det senare. En nordisk idrottsunion, vad gäller åtminstone lagsporterna, vore en bra början.

Fotbolls-VMfinal 2030: EU-Norden 0-2.

Se där en framtidsvision.

Andra bloggar om: , , , ,

1 kommentar:

Malte Lewan sa...

Hej, jag kommenterar detta inlägg och din blogg på: http://www.maltelewan.com/blog/2006/06/tv-intressanta-bloggare.html .