lördag, maj 20, 2006

Kollektiv reklam

På bussen hem från kansliet på ringvägen såg jag att de skärmar som jag läst om i tidningen satts upp. Dessa ska först och främst visa reklam men kan även användas till annat naturligtvis.

Många miljöpartister har ju generellt en kritisk syn på reklam. Min egen syn är definitivt mindre kritisk. Medan många ser det som en väg för företagen att skaffa sig makt över våra liv ser jag det som ett sätt för oss att låta företagen finansiera olika typer av offentlig verksamhet. En lysande omfördelning av resurserna helt enkelt.

Sedan finns det en naivitet i reklamkritiken. Framför allt de som kräver förbud för reklam har missförstått något i grunden. Reklam är ett öppet sätt att marknadsföra en produkt, tjänst eller dylikt. Skulle man inte får göra detta skulle inte marknadsföringen försvinna, utan bara söka nya vägar. Redan idag finns en uppsjö av metoder för dold marknadsföring där produktplacering i filmer och varuplacering i butikerna är de mest uppenbara...

Marknadsföring innebär att individen har närmare till att köpa en vara, och därmed innebär det viss makt över våra liv. Där har kritikerna rätt. Däremot kan man inte förbjuda marknadsföring, eftersom marknadsföringen ständigt kan ta nya vägar. Istället för förbud handlar receptet istället om medvetandegörande (t.ex. som en del i en allmän mediekritisk hållning)...

Eftersom jag då är mindre kritisk till reklamfinansiering så tycker jag också det finns många områden där reklam är bra . Kollektivtrafiken är ett sådant exempel (skolor och skolböcker är dock ett tydligt exempel på motsatsen). För att kollektivtrafiken ska kunna bli billigare krävs skattehöjningar, sägs ofta. Jag är inte så säker på det. Jag tycker att en bättre lösning vore att öka reklamfinansieringen.

Där kommer då skärmarna på bussarna in. Dessa skulle i min värld inte bara kunna finnas på innerstadsbussarna utan på samtliga tåg i kollektivtrafiken (tunnelbanan, pendeltågen, tvärbanan, roslagsbanan, saltsjöbanan och lidingöbanan) och dessutom på många pendel- och tunnelbanestationer.

Dessa skärmar (eller projektioner, som kanske är en bättre lösning på tex stationer) kan förutom reklam visa olika konstverk i antingen stillbilder eller videokonst. Vidare kan man visa nyheter (t.ex. från texttv) eller ge trafikinformation.

Sedan kan man diskutera var man sätter upp skärmarna. En av de skärmarna jag såg satt precis framför ett par säten. Man kan tänka att det sätet inte blir jättepopulärt...

Inga kommentarer: