söndag, maj 21, 2006

Next year in Helsinki...

Okeeej. Jag erkänner att jag från början var en lordiskeptiker. Jag omvändes till viss del redan i semifinalen, av den fina stämmosången i bakgrunden. När jag gick hem ikväll var jag rentav ganska tillfreds med utgången av årets ESC.

Lordi vann, och även om jag numera tycker det är en helt okej låt och ett bra framträdande så ville jag inte att de skulle vinna. Detta byggde dock mer på att jag ville upprätthålla Finländarnas fina förlustrad, än att jag inte gillade låten.

Men när röstningen satte igång och jag insåg att det stod mellan Ryssland, Bosnien och Finland så var det inget snack om saken. I valet mellan Moskva, Sarajevo och Helsingfors är vägen kortast över sundet, även supportermässigt.

Pekka Heino var förvånad över Litauens placering. Det var inte jag. Det finns gott om människor som tycker humor är ett mycket trevligare inslag i eurovision än überseriösa bosnier eller ryska hockeyfrillor...

Dessa var dock tydligen fåtaliga i publiken. Årets tråkigaste inslag var buropen. Buandet mot Island i semin kan man kanske förstå, då hon knappast uppträtt fläckfritt heller, men buandet mot Litauen i finalen var över gränsen, speciellt när det också buades när Litauerna fick poäng. Osportsligt enligt Pekka Heino. Osmakligt om du frågar mig.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

VAVADEJASA??????
Suomi Suomi isämaa!!!
Mitä nyt kuulu???