tisdag, maj 02, 2006

Vasastaden

Som nybliven vasastadsbo har jag funderat lite på var jag bor. Det vill säga var i vasastaden. Jag har haft mina teorier om att detta är birkastaden men jag har varit osäker. Nu har jag researchat frågan, och kan till allas er glädje också förklara för er.

I Vasastaden finns fyra stadsdelar: Birkastaden, Röda Bergen, Atlasområdet och Sibirien.

Men låt oss börja med basics.

Ovan är en översiktskarta över Vasastan. En pedagogiskt utplacerad prick och en övertydlig pil visar på var jag bor nånstans.

Birkastaden

Som ni ser på kartan ligger Birkastan i Vasastans sydvästra hörn. Avgränsat av S:t Eriksgatan i öst, Karlbergsvägen i nord och järnvägen i sydväst. Enligt min källa beror namnet på att Hjalmar Stolpe höll på som bäst att gräva ut Birka (alltså vikingaön) när stadsdelen byggdes. Detta ska ha varit 1886.

Atlasområdet

Atlasområdet kallas det område söder om S:t Eriksplan som avgränsas av S:t Eriksgatan, Torsgatan och Banhusviken. Namnet kommer enligt min källa från ett fabriksföretag, AB Atlas som huserade i området innan man växte ur kostymen och flyttade till Nacka och verkstäderna revs i slutet av 1920-talet. AB Atlas är numera mer kända som Atlas Copco.


Sibirien

Enligt min källa tvistar de lärde om Sibiriens gränser. Sveavägen i väst, Odengatan i syd och Cederdalsgatan i norr verkar det finnas en enighet om. Vad gäller den östra gränsen finns däremot en stark fraktion (varav flera bor på Roslagsgatan) som hävdar att den bör dras vid Birger Jarlsgatan. Hans Harlén, känd stockholmsexpert (typ som Martin Stugart, fast inte i DN) menar dock att Sibiriens östra gräns är Valhallavägen och att Sibirien därför till viss del ligger på Östermalm. Upprörande för Roslagsgateborna, naturligtvis.

Ovan visar den något mindre triangeln till höger om den större figuren hur Harlén menar att Sibiriens östra gräns bör dras.

Namnet Sibirien kommer sig av att området ligger långt norrut i stadsbildningen. Speciellt på sent 1800-tal så var området en bra bit från "centrum", vilket förstås förklarar namnet.

Olika delar av Sibiriens invånare har vid olika tillfällen försökt framföra andra namnförslag än Sibirien, då detta inte låter helt välkomnande. I samtliga fall har man dragit inspiration från söders "SoFo" (Söder om Folkungagatan), som naturligtvis i sin tur samplat New Yorks SoHo (South of Houston Street).

Namnen har dock inte alltid fallit alla på läppen. Exempelvis fanns SoVa (Söder om Vanadislunden) kunna vara ett hinder för ett aktivt nattliv. VäVa (Väster om Valhallavägen) var ett populärt förslag bland äldre kvinnor kring Ingemarsgatan men föll på Roslagsgatans beef med Hans Harlén (se ovan). Motförslagen NoFr och SoFr (Norr resp. Söder om Frejgatan) sköts ned eftersom stora delar av området uteslöts i båda fallen.

Det enda alla parter till slut kunde enas om var att St NoOoOd (Strax NordOst om Odenplan) var ett riktigt dåligt förslag, och namnet Sibirien kvarstår därför än idag.

Röda Bergen

Röda Bergen är alltså det område där jag själv bor. En gammal DN-artikel stipulerar gränserna till Karlbergsvägen i syd, S:t Eriksgatan i öst, Gävlegatan i norr och Norra Stationsgatan i väst. Lustigt nog inkluderas inte rödabergsskolan då, men det må väl vara hänt.


Övrigt
Vasastaden är ju mycket större än dessa fyra områden. Vad resten kallas eller varför det inte kallas nåt särskilt vet jag inte. Området kring sabbatsbergs sjukhus kallas i varje fall Sabbatsberg, så långt är jag med. I övrigt är jag ledtrådslös. Information mottages tacksamt.

7 kommentarer:

Johan Hellström sa...

Dagens stockholmsciceron Tomas Melin.

Anonym sa...

Trevligt att få se var du bor. När blir man hembjuden på middag?

- o - sa...

tomas, du behöver verkligen, verkligen en hobby.
är du inblandad i SPIGG-kursen? om inte: se till att bli det. fast du kanske jobbar och sånt larv. jaja.

Anonym sa...

Jaja, vad det heter spelar ingen roll. Bara dar finns messmors och sovplat i juli ar jag nojd:) Men tack for infon, intresseklubben fyllde många sidor i anteckningsblocket. (Forresten tackar intresseklubben for att innehållet inte var schlagerrelaterat)

Anonym sa...

Kul som sagt att det kom ett inlägg helt utan schlagerfakta...

Theo sa...

Massa bra information lätt tillgänglig bara några tangentbordsnedslag bort. Ämnet diskuterades flitigt mellan min mor och mej innan vi mindes denna till synes outsinliga källa till kunskap och visdom, internet. Tackar tackar! Väldans användbart... :)

Katarina sa...

Intressant och informativ bloggpost! Dock brukar gränsen för Röda Bergen vanligtvis gå utmed Norrbackagatan, så i det fallet har inte DN rätt.

Och de delar av Vasastan som inte har ett specifikt namn, tja, de brukar ju bara kallas just Vasastan.

Vänliga hälsningar
Katarina - Rödabergsbo