onsdag, juli 05, 2006

SSU och masspsykosen

SSU skrämmer mig. De verkar helt hjärntvättade. Till att börja med är de hur många som helst, som sagt tidigare gör rykten gällande att det handlar om drygt 1000 SSU:are. Sedan går de konstant omkring i sina uniformer, eller kampanjtröjor som de kanske själva kallar det. Jag antar att det är någon form av prägling, så att de vet vart de ska gå och vilka de ska följa, för de rör sig uteslutande i grupper av ett par dussin åt gången. En ensam sosse är dålig sosse, tydligen.

Men som om inte ovanstående vore nog så har de, jag skojar inte, hejaramsor för sig själva. De samlas i en ring och sjunger lite innan de går ut i verkligheten. Igår hörde vi ett gäng på 20-25 SSU:are stämma upp en en variant av "el pueblo, unido, jamás será vencido" fast med en dåligt passande text om hur socialdemokratin var bäst, typ...

Själva sjungandet är jag inte emot. Vi i Grön Ungdom brukar själva sena kvällar, inte minst i Visby, stämma upp i den gamla klassikern "mera maskrosvin åt folket". Skillnaden är att SSU:s sånger saknar all form av självdistans och humor. Det är bara sånger för att stärka och påverka gruppementaliteten, en avancerad och med all säkerhet toppstyrd form av kollektiv hjärntvätt, helt sonika. Det är mycket skrämmande.

Å andra sidan verkar inte MUF:arna vara så mycket bättre. Nu sitter de här i Almedalen och för en liten liten stund sen fick de kollektivt någon försenad släng av beatleshysterin när en pappdocka av Fredrik R bars upp på scenen. Dock är det mer oklart om detta är bara är MUF:are. De bär orangea tröjor, nämligen.

Den orangea färgens politiska hemvist är lätt oklar. "Nya moderaterna" är ju orangea i ganska stor utsträckning, men orange är också en av LUF:s profilfärger, för att inte tala om Junilistans färg. Och så alliansens färg då...

Lustigt nog, igen helt omedvetet, bär jag en orange tröja idag. Vet inte riktigt hur jag lyckas...

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

3 kommentarer:

Knit-Marie sa...

Hoppas det är ett gott land du kommit till. Vi har precis kommit hem från ett. Se blog! Finns gåvor att hämta. Tänk på UVfaktorn!

Rasmus Ling sa...

Det här var med i Aftonbladet :)

Tobias sa...

Vad har hederligt folkrörelsearbete i form av åsiktsmanifesterande på gatorna att göra med masspsykos? SSU:s manifestationer gör mig inte ledsen, de gör mig varm, detta trots att jag inte är sosse.