onsdag, juli 12, 2006

Studio Etts bloggpanel

Jag har den stora äran att vara en av deltagarna i Studio Etts bloggpanel. Idag var första gången jag medverkade, och det var riktigt roligt. Jag deltog från en mobiltelefon i Bålsta, men det gick ju bra ändå. Dagens ämne var alliansfrihet och flygskatten och jag fick ingen riktig fjutt på soundbitarna, men det gick väl ändå hyfsat. Jag hoppas på att få återkomma i uppföljarna. Inslaget ligger redan ute på Studio Etts hemsida ovan, lyssna gärna.

Apropå flygskatten så är Annie upprörd. Dels förstås eftersom det enligt henne innebär nedläggningar, dels eftersom (fortfarande enligt henne) skatten är inkonsekvent då den inte tas ut på turer till norrland och gotland.

Jag skulle önska att man inte behövde men jag ser faktiskt poängen med att undanta norrlandsflygen. Alla som inte ser den poängen kan ju själva roa sig med kontinuerligt åka tåg mellan svealand och norra norrland för att se hur kul det är. På sådana avstånd behövs riktigt snabba tåg eller flyg, det har jag full förståelse för. Gotland kanske är mer tvivelaktigt, men man kan ju ändå konstatera att Gotland ligger mer isolerat än Västerås eller Skåne...

Nog är det lustigt att jag försvarar en aktiv regionalpolitik gentemot en centerpartist, men än mer tragikomiskt är att Annie som centerpartist inte har någon som helst förståelse för att Ryan Airs lågprisflyg faktiskt inte representerar den faktiska kostnaden som flyget skapar. Flyget är det transportmedel som är mest miljöskadligt och där man ligger längst bak i utvecklingen av miljövänliga drivmedel. Vad gäller bilar, bussar, båtar med mera finns det fungerande miljövänliga alternativ på marknaden redan, men flyget sackar efter.

Centerpartiet låtsas vara ett miljövänligt parti, men när man kan plocka poäng hos något hundratal flygplatsarbetare glöms detta fort bort. Centerpartiet är, har alltid varit och verkar tyvärr förbli ett intresseparti. Förr för bönderna, idag för makten och sig själva.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , ,

4 kommentarer:

- o - sa...

ang att säga a och inte b är enda kommentaren:
Lage.

arvika imorgon:)

Anonym sa...

Okej, jag är fett imponerad. Bloggpanel!

Två tips till nästa radiodebatt:
Tala långsammare, och släpp inte ordet när du väl har fått det.

Knit-Marie sa...

Kan man få lite förvarning kanske....hmmmm. ;(

Johan Hellström sa...

wey, jag känner en P1-hora.

bra jobbat, Melin!