tisdag, juli 04, 2006

Vågat seminarium

Okej. Nu har jag precis kommit hem från ett seminarium om Stockholm utveckling inom en tioårsperiod. Det var indelat i tre delar med trängselavgifter, bostäder och jobb. Jag kände att sossevarningen kunde bli outhärdlig på sista jobb-delen så jag lämnade efter de två första delarna.

I största allmänhet så blev det lätt ouhärdligt varje gång inte experterna talade. Jonas Eliasson var där och pratade trängselavgifter och två arkitekter var där och slängde fram mer eller mindre galna idéer över hur och var man skulle bygga bostäder.

I största allmänhet tycker jag bostadsfrågan är oerhört intressant, speciellt i Stockholm. Jag tycker egentligen att inget parti har en riktigt bra bostadspolitik, inte ens vi i Mp. Sossarna vill ju mest dutta fram 20 000 lägenheter. Därför gillar jag att arkitekterna framförde att man måste våga ta det stora helhetsgreppet.

Främst menade arkitekterna att man skulle värna innerstaden och bygga nya centrum med höghus i ”city-nära” lägen. Idéer där var att bygga nytt vid västberga, slagthusområdet, bromma, järva krog och vid ropsten/värtahamnen.

Sedan fanns idéer också som appellerade mindre på mig, typ att bygga skärgårdsstad i Vaxholm med direkt (spårbunden) kollektivförbindelse från östermalm via lidingö och att bygga fett på svartsjölandet. Framför allt det senare verkar otrevligt i ett MP-hjärta. Men å andra sidan ska man hålla ett öppet sinne.

Till sist fanns också riktigt galna grejer, typ att bygga en ett litet bostadsområde i ulvsundasjön, att brygga över hela bangården från stockholm central och norrut samt att gräva ned söder mälarstrand. Allt för att skapa attraktiva bostadsområden.

Jag tycker det är spännande att höra om mer eller mindre genomtänkta stadsplaneringsidéer. Jag tycker också, liksom arkitekterna, att vi måste våga ta större grepp om bostadspolitiken. Jag tror nämligen att det bara är så man kan spara stadens grönområden, genom att planera in dem så att de passar in så att ingen helt enkelt vill ta bort dem.

Hur som helst är det kul att frågan diskuteras, det behövs verkligen.

Andra bloggar om: , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Här finns en rolig hemsida om bostadsbrist.

Anonym sa...

Här finns en rolig hemsida om bostadsbrist.
www.sutare.se